Vidalı mil, dairesel hareketi doğrusal harekete çeviren ve yüksek hassasiyet gerektiren mekanik sistemlerde kullanılan makine elemanlarıdır. Üzerinde bulunan somun yardımıyla belirli bir yükün taşınmasına yardımcı olur. Vidalı miller genellikle bilyalı ve bilyasız (trapez) vidalı miller olmak üzere ikiye ayrılır.
Bilyalı vidalı miller, mil ve somun arasındaki boşlukta yer alan bilyalar sayesinde daha düşük sürtünme kuvvetiyle çalışır. Bu sayede yüksek mekanik verim elde edilir. Helezonik yapıdaki vida kanalları, bilyaların düzgün ve rahat hareket etmesini sağlar. Düşük sürtünme, bu milleri yüksek hassasiyet ve uzun ömür gerektiren sistemlerde ideal hale getirir.
Trapez vidalı miller, somun ile mil arasında bilya bulunmayan sistemlerdir. Bu nedenle sürtünme kuvveti daha fazladır ve zamanla somunda aşınmalar meydana gelebilir. Ancak düşük maliyetleri ve dikey eksenlerde otoblokaj özelliği ile tercih edilirler. Ekstra frenleme mekanizması olmadan sabit durabilirler.
Uzun ömürlü kullanım
Yüksek eksenel rijitlik
Sessiz ve titreşimsiz çalışma
Yüksek pozisyonlama hassasiyeti
Vidalı miller, yüksek hassasiyet ve güvenilirlik gerektiren birçok sektörde kullanılır:
CNC ve takım tezgâhları
Endüstriyel otomasyon sistemleri
Transfer hatları
Baskı ve yazı makineleri
Robotik sistemler
Otomotiv sanayi
Somunun orta kısmında boşluk ayarlanarak istenen ön yükleme sağlanır.
Somun içine yerleştirilen farklı çapta bilyalar ile boşluk ortadan kaldırılır.
Ön yükleme, sistemdeki boşluğu minimize ederek daha kararlı ve hassas bir hareket sağlar.
Yük, hız ve çalışma süresi gibi gereksinimler doğru belirlenmelidir.
Hatve: Milin bir turda ilerlediği mesafedir ve doğruluk açısından önemlidir.
Tekrarlanabilirlik: Sistemin aynı noktaya dönebilme yeteneğidir.
Titreşim ve harmonik etkiler değerlendirilmelidir.
Doğal frekans sınırları göz önünde bulundurularak maksimum hız seçilmelidir.
Otoblokaj, bir somunun yük altında geri dönmesini engelleyen durumdur. Hatve açısının tanjantı, sürtünme katsayısından küçük olduğunda, somun ne kadar itilirse itilsin vida dönmez. Bu durum özellikle dikey kaldırma sistemlerinde avantaj sağlar.
Parçalar aşırı kuvvetle takılmamalıdır.
Montajda eksenel kaçıklık önlenmelidir.
Doğru merkezleme yapılmazsa ömür kısalır.
Yuvarlanma yüzeyleri darbelere karşı korunmalıdır.
Doğru yağ seçimi yapılmalıdır:
Düşük yük & yüksek hız: Düşük viskoziteli yağlar
Yüksek yük & düşük hız: Yüksek viskoziteli yağlar
Aşırı ısınma önlenmelidir.
Düzenli yağlama yapılmalı, kuru çalışmamalıdır.
Doğrusal, sert yüzeylerde muhafaza edilmelidir.
Üst üste yığılmamalıdır (sehime neden olabilir).
Yağsız bırakılmamalı, nem ve pas riskine karşı korunmalıdır.
Güneş ışığı ve aşırı sıcak/soğuk ortamlardan uzak tutulmalıdır.
Vidalı mil, dairesel hareketi doğrusal harekete çeviren ve yüksek hassasiyet gerektiren mekanik sistemlerde kullanılan makine elemanlarıdır. Üzerinde bulunan somun yardımıyla belirli bir yükün taşınmasına yardımcı olur. Vidalı miller genellikle bilyalı ve bilyasız (trapez) vidalı miller olmak üzere ikiye ayrılır.
Bilyalı vidalı miller, mil ve somun arasındaki boşlukta yer alan bilyalar sayesinde daha düşük sürtünme kuvvetiyle çalışır. Bu sayede yüksek mekanik verim elde edilir. Helezonik yapıdaki vida kanalları, bilyaların düzgün ve rahat hareket etmesini sağlar. Düşük sürtünme, bu milleri yüksek hassasiyet ve uzun ömür gerektiren sistemlerde ideal hale getirir.
Trapez vidalı miller, somun ile mil arasında bilya bulunmayan sistemlerdir. Bu nedenle sürtünme kuvveti daha fazladır ve zamanla somunda aşınmalar meydana gelebilir. Ancak düşük maliyetleri ve dikey eksenlerde otoblokaj özelliği ile tercih edilirler. Ekstra frenleme mekanizması olmadan sabit durabilirler.
Uzun ömürlü kullanım
Yüksek eksenel rijitlik
Sessiz ve titreşimsiz çalışma
Yüksek pozisyonlama hassasiyeti
Vidalı miller, yüksek hassasiyet ve güvenilirlik gerektiren birçok sektörde kullanılır:
CNC ve takım tezgâhları
Endüstriyel otomasyon sistemleri
Transfer hatları
Baskı ve yazı makineleri
Robotik sistemler
Otomotiv sanayi
Somunun orta kısmında boşluk ayarlanarak istenen ön yükleme sağlanır.
Somun içine yerleştirilen farklı çapta bilyalar ile boşluk ortadan kaldırılır.
Ön yükleme, sistemdeki boşluğu minimize ederek daha kararlı ve hassas bir hareket sağlar.
Yük, hız ve çalışma süresi gibi gereksinimler doğru belirlenmelidir.
Hatve: Milin bir turda ilerlediği mesafedir ve doğruluk açısından önemlidir.
Tekrarlanabilirlik: Sistemin aynı noktaya dönebilme yeteneğidir.
Titreşim ve harmonik etkiler değerlendirilmelidir.
Doğal frekans sınırları göz önünde bulundurularak maksimum hız seçilmelidir.
Otoblokaj, bir somunun yük altında geri dönmesini engelleyen durumdur. Hatve açısının tanjantı, sürtünme katsayısından küçük olduğunda, somun ne kadar itilirse itilsin vida dönmez. Bu durum özellikle dikey kaldırma sistemlerinde avantaj sağlar.
Parçalar aşırı kuvvetle takılmamalıdır.
Montajda eksenel kaçıklık önlenmelidir.
Doğru merkezleme yapılmazsa ömür kısalır.
Yuvarlanma yüzeyleri darbelere karşı korunmalıdır.
Doğru yağ seçimi yapılmalıdır:
Düşük yük & yüksek hız: Düşük viskoziteli yağlar
Yüksek yük & düşük hız: Yüksek viskoziteli yağlar
Aşırı ısınma önlenmelidir.
Düzenli yağlama yapılmalı, kuru çalışmamalıdır.
Doğrusal, sert yüzeylerde muhafaza edilmelidir.
Üst üste yığılmamalıdır (sehime neden olabilir).
Yağsız bırakılmamalı, nem ve pas riskine karşı korunmalıdır.
Güneş ışığı ve aşırı sıcak/soğuk ortamlardan uzak tutulmalıdır.
Vidalı mil, dairesel hareketi doğrusal harekete çeviren ve yüksek hassasiyet gerektiren mekanik sistemlerde kullanılan makine elemanlarıdır. Üzerinde bulunan somun yardımıyla belirli bir yükün taşınmasına yardımcı olur. Vidalı miller genellikle bilyalı ve bilyasız (trapez) vidalı miller olmak üzere ikiye ayrılır.
Bilyalı vidalı miller, mil ve somun arasındaki boşlukta yer alan bilyalar sayesinde daha düşük sürtünme kuvvetiyle çalışır. Bu sayede yüksek mekanik verim elde edilir. Helezonik yapıdaki vida kanalları, bilyaların düzgün ve rahat hareket etmesini sağlar. Düşük sürtünme, bu milleri yüksek hassasiyet ve uzun ömür gerektiren sistemlerde ideal hale getirir.
Trapez vidalı miller, somun ile mil arasında bilya bulunmayan sistemlerdir. Bu nedenle sürtünme kuvveti daha fazladır ve zamanla somunda aşınmalar meydana gelebilir. Ancak düşük maliyetleri ve dikey eksenlerde otoblokaj özelliği ile tercih edilirler. Ekstra frenleme mekanizması olmadan sabit durabilirler.
Uzun ömürlü kullanım
Yüksek eksenel rijitlik
Sessiz ve titreşimsiz çalışma
Yüksek pozisyonlama hassasiyeti
Vidalı miller, yüksek hassasiyet ve güvenilirlik gerektiren birçok sektörde kullanılır:
CNC ve takım tezgâhları
Endüstriyel otomasyon sistemleri
Transfer hatları
Baskı ve yazı makineleri
Robotik sistemler
Otomotiv sanayi
Somunun orta kısmında boşluk ayarlanarak istenen ön yükleme sağlanır.
Somun içine yerleştirilen farklı çapta bilyalar ile boşluk ortadan kaldırılır.
Ön yükleme, sistemdeki boşluğu minimize ederek daha kararlı ve hassas bir hareket sağlar.
Yük, hız ve çalışma süresi gibi gereksinimler doğru belirlenmelidir.
Hatve: Milin bir turda ilerlediği mesafedir ve doğruluk açısından önemlidir.
Tekrarlanabilirlik: Sistemin aynı noktaya dönebilme yeteneğidir.
Titreşim ve harmonik etkiler değerlendirilmelidir.
Doğal frekans sınırları göz önünde bulundurularak maksimum hız seçilmelidir.
Otoblokaj, bir somunun yük altında geri dönmesini engelleyen durumdur. Hatve açısının tanjantı, sürtünme katsayısından küçük olduğunda, somun ne kadar itilirse itilsin vida dönmez. Bu durum özellikle dikey kaldırma sistemlerinde avantaj sağlar.
Parçalar aşırı kuvvetle takılmamalıdır.
Montajda eksenel kaçıklık önlenmelidir.
Doğru merkezleme yapılmazsa ömür kısalır.
Yuvarlanma yüzeyleri darbelere karşı korunmalıdır.
Doğru yağ seçimi yapılmalıdır:
Düşük yük & yüksek hız: Düşük viskoziteli yağlar
Yüksek yük & düşük hız: Yüksek viskoziteli yağlar
Aşırı ısınma önlenmelidir.
Düzenli yağlama yapılmalı, kuru çalışmamalıdır.
Doğrusal, sert yüzeylerde muhafaza edilmelidir.
Üst üste yığılmamalıdır (sehime neden olabilir).
Yağsız bırakılmamalı, nem ve pas riskine karşı korunmalıdır.
Güneş ışığı ve aşırı sıcak/soğuk ortamlardan uzak tutulmalıdır.